I Bicycle Innovation Lab har vi gennem et spørgeskema undersøgt, hvordan et cykelbibliotek kan bidrage til en mere bæredygtig transport. Erfaringer fra cykelbiblioteket viser, at ved at tilbyde et større udvalg af cykeltyper, som lånerne kan afprøve i praksis, har en model som cykelbiblioteket potentiale til at understøtte og udbrede cykelisme.
Muligheden for at afprøve forskellige cykeltyper i praksis i den daglige transport ændrer, hvordan lånerne i cykelbiblioteket opfatter deres egne transportmuligheder. Det kan motivere flere til at cykle mere, længere og køre mindre i bil. Lånerne i cykelbiblioteket tager de erfaringer med sig, som cykelbiblioteket har givet dem, og resultaterne viser, at hovedparten af lånerne efterfølgende overvejer at købe en cykel, som den de har lånt.
Cyklen er mere end blot en transportform fra A til B. Det kan muligheden for at prøve et bredt udvalg af cykeltyper vise. Cyklens design og køreegenskaber er også vigtige elementer, som kan få flere til at vælge cyklen frem for andre transportformer. Lånerne tillægger forskellige værdier til de forskellige cykeltyper, hvilket også betyder, at deres cykelvalg er meget personligt.
Langt de fleste af bibliotekets lånere har allerede en almindelig cykel til rådighed, men leder stadig efter en anden cykel, der bedre kan dække deres behov. Over halvdelen af lånerne besøger biblioteket, fordi de er nysgerrige efter at afprøve en cykel med et andet design og andre funktioner, end hvad de er vant til. Der er også flere af lånerne, der ønsker at låne en cykel, fordi de overvejer at købe en lignende. Et par lånere opsøger cykelbiblioteket, fordi de skal bruge en cykel til en konkret opgave. Flere af lånere er i denne sammenhæng selv interesseret i at undersøge alternative transportmuligheder med hjælp fra cykelbibliotekets cykler.
Lånerne er generelt meget glade for at kunne afprøve cyklerne fra cykelbiblioteket i praksis. Hele 79% af lånerne siger, at de har haft en god eller fantastisk oplevelse på den lånte cykel. Selvom cyklerne i biblioteket adskiller sig fra den almindelige cykel i form og funktion, oplever langt de fleste lånere, at køreegenskaberne på den lånte cykel er gode, og at sikkerheden er sikker.
De fleste af lånere har opdaget andre og flere transportmuligheder gennem cykelbibliotekets cykler, som andre transportformer ikke kan tilbyde. Bibliotekets undersøgelse viser, at over halvdelen af lånerne overvejer at købe en lignende cykel efter at have afprøvet den.
Curious about its design
Curious about its rideability
Considering buying one
For a specific task
Because of the brand
Because of the model
Other
Fantastic
Good
Ok
Bad
Very bad
Cykelbiblioteket har cykler med forskellige egenskaber, der dækker forskellige behov. Derfor er det nødvendigt at afprøve forskellige cykler for at finde frem til, hvilken cykel passer bedst til ens behov.
De fem mest populære cykeltyper i biblioteket er:
Ved at tilbyde et stort udvalg af forskellige cykeltyper kan cykelbiblioteket bidrage til at udvide lånernes transporthorisont. En stor del af lånere i cykelbiblioteket sammensætter deres daglige transport med bus, tog, bil osv. Cykelbiblioteket kan tilbyde denne lånergruppe flere transportmuligheder, således at de kan være mere fleksible i deres transportvalg, og i flere tilfælde vil vælge cyklen frem for andre transportformer. Interessen for at låne en cykel i cykelbiblioteket kommer af, at cykelbibliotekets cykler dækker nogle behov, som en almindelig cykel ikke kan.
Cykelbibliotekets undersøgelse viser, at de lånte cykler er indgået aktivt i lånernes hverdag. 90% af lånere har brugt den lånte cykel hver dag eller næsten hver dag. Hovedparten af lånerne har brugt den lånte cykel til daglig transport, herunder også transport til og fra uddannelse eller arbejde.
By bicycle
By bicycle and public transport
By car
By public transport
By bicycle and car
By bicycle public transport and car
By public transport and car
Yes
No but I used it most days
No I only used it a few times
No I hardly used it
Ifølge bibliotekets undersøgelse vurderer 46% af lånerne, at de ville cykle mere og længere, hvis de havde en cykel som den lånte.
Cykelbibliotekets undersøgelse viser, at lånerne har cyklet langt på den lånte cykel, hvilket betyder at de ikke har haft samme behov for at kombinere turen med andre transportmidler. Det er interessant, da en undersøgelse lavet i forbindelse med Københavns Cykelstrategi 2011-2025 viser, at når afstanden er over 10 km vælger flere personer hellere andre transportformer som bil, tog, bus end cyklen. Ifølge vores undersøgelse har pendlercyklerne i cykelbiblioteket potentiale til at bryde med dette mønster og få flere til at cykle længere afstande end den normale smertegrænse på 10 km. En tredjedel af lånerne (35%) har cyklet en længste tur mellem 10-20 km på den lånte cykel, mens endnu en mens endnu en tredjedel (36%) har cyklet en tur på 20 km og opefter.
0 to 5km
5 to 10km
10 to 20km
20 to 50km
over 50km
I would cycle more
The bike can replace the car to transport cargo
I would cycle longer
Rain would no longer keep me from cycling
I would use my car less
Other
Ofte er der stor uvidenhed forbundet med, hvad avancerede cykletyper kan tilbyde brugeren. De er ofte dyrere at investere i end den almindelige herre/dame cykel. Dette gør i praksis mange af cykeltyperne svært tilgængelige.Ved at afprøve cykelbibliotekets cykler, får man viden om cyklens egenskaber og kan komme usikkerheden og evt. fordomme om cyklen til livs. Resultatet er, at over halvdelen af lånerne ønsker at købe en lignende cykel som den lånte. Desuden motiveres flere til at ændre deres mobilitetsvaner og cykle mere og længere. At cyklerne også er anderledes både i deres udformning og funktion tiltaler lånerne, da de er meget nysgerrige efter at afprøve de mere avancerede cykler.
Et cykelbibliotek kan altså gøre en forskel og bidrage til en mere bæredygtig transport.