Undervisning

FOLKESKOLEN CYKLER

Begejstring, læring og innovation i undervisningen

Vi har udviklet et 3-ugers kursus for at tilskynde flere folkeskoleelever til at bruge cyklen. Kurset kommer ind på forskellige temaer – alle med relation til cyklisme – og indeholder et ugelangt forsøgsprojekt med bygning af cykler.

 

Cyklen som tværfagligt omdrejningspunkt

Sammen med Furesø Kommune og andre parter har vi udviklet et undervisningsforløb, der skal få flere folkeskoleelever op på cyklen.

 

Folkeskolen Cykler er et forløb, hvor elever i 6. klasse i løbet af tre uger bruger cyklen som tema for tværfagligt arbejde i udvalgte fag. Undervisningsformen gør cyklen relevant som et tværfagligt undervisningsobjekt i fag som matematik, natur og teknik, billedkunst eller historie, og fremmer samtidig børnenes lyst til at cykle til hverdag.

 

Download undervisningsmateriale

 

Nøgleordene i forløbet er samarbejde og innovation. Undervisningen foregår dels som teori, dels i værksteder, og den overordnede vision er at skabe fremtidens cyklister ved at give eleverne et personligt ejerskab til cyklen.

 

De første to uger bliver cyklen inddraget i næsten alle fag, og eleverne lærer også at vedligeholde deres egne cykler. I den tredje uge er der udviklet 3 projektforløb:

 

1. Cykelbygning og Design

En tur i opfinderværkstedet

 

I det ene forløb skal eleverne bygge deres egen cykel, men de skal tænke ud af boksen: Cyklen må ikke ligne en almindelig cykel, og de skal bruge materialer fra brugte cykler, barnevogne, skateboards, ski og lignende. Det ’tvinger’ eleverne til at se nye muligheder.

 

2. Cykling og Kost

Lav brændstof til rugbrødsmotoren

 

Det andet forløb handler om cykel og kost, hvor eleverne skal udarbejde en sund kostplan for børn på deres egen alder. Derefter skal de selv lave maden og udarbejde en præsentation hvor de forklarer deres kammerater hvorfor det er en god idé at spise sundt.

 

3. Cykel & Motion

Leg, fart og motion på cyklen

 

Det tredje forløb handler om cykling og motion, hvor eleverne skal udforske bevægelsesmulighederne ved cykling, udvikle et motionsprogram for børn på deres egen alder, og de skal udarbejde et præsentation for at kunne overbevise deres kammerater om, hvorfor det er en god idé at motionere, gerne på cyklen.

 

Visionen er aktive cyklister

Projektet er et konkret og virkelighedsnært bud på, hvordan vi kan udvikle folkeskolen med læring, som fremmer elevernes tekniske interesse og innovationslyst.

Vi kan fastholde eleverne som aktive cyklister, og de elever, som har svært ved at engagere sig i den normale undervisning, bliver tiltrukket af kombinationen af faglighed og praktisk arbejde – hvor det praktiske arbejde vel at mærke er den motiverende drivkraft.

 

Kom i gang på din skole

Din skole kan låne værktøjskasser med specialværktøj, cykelværktøj til eleverne og kopier af undervisningsmaterialet.

 

Ved lån vil der blive opkrævet et administrationsbeløb på 1000,- samt omkostninger til evt. transport af materialerne.

 

For lån eller ved spørgsmål kontakt Bicycle Innovation Lab på mail@bicycleinnovationlab.dk

 

 

Læs mere om baggrunden for projektet.

På Flickr kan du se alle vores billeder fra de forskellige projektuger vi har afholdt i Furesø Kommune.

 

Hent folderen om “Folkeskolen Cykler”

 

Download undervisningsmateriale

Kontakt os

Du kan få yderligere informationer om projektet ved at henvende dig til en af følgende:

 

Bicycle Innovation Lab:

Joe Collins, leder

joe@bicycleinnovationlab.dk

 

Furesø Kommune:

Lene W. Hartmann, klimaprojektleder

lwh@furesoe.dk

 

Institut for Læring & Filosofi,

Aalborg Universitet Esbjerg:

Torben U. Rosenørn, lektor

tur@learning.aau.dk

 

Cykelstalden.dk:

Hans Jørgen Boye Pedersen,

hans@cykelstalden.dk

UNDERVISNING, DER VIRKER

6. årgang på Lyngholmskolen og Solvangskolen i Furesø Kommune har testet konceptet med gode resultater.

  • Eleverne oplever

    • Samarbejde og engagement
    • Synlige resultater
    • Teori omsat til praksis
    • Kreativitet.

  • Lærerne oplever

    • Tæt samarbejde på tværs i lærerteamet
    • Normalt tidsforbrug i planlægningen af undervisningen
    • Engagerede elever.

  • Projektet smitter

    • 4. og 5. klasserne glæder sig til, at det bliver deres tur
    • Eleverne cykler mere – også i fritiden
    • Familierne får lyst til at cykle i lokalområdet
    • Skolens cykelstativer fyldes op med flere nye, gode cykler.

Læs evalueringsrapporten

Evalueringen af projektet viste, som både lærere og elever gav udtryk for, at det bare er et rigtig interessant og spændende undervisningsforløb.

 

Læs evalueringsrapporten for projektet her